OFFmaster ONline [CINETUBE]
Ostatni artykuł rozpocząłem od stwierdzenia, że YouTube to prawdziwa skarbnica wiedzy dotyczącej szeroko pojmowanej problematyki kultury, w tym także problematyki okołofilmowej. Omawiany przeze mnie kanał, czyli Skazany na film, jest serią wideoesejów na temat rozmaitych obrazów filmowych. W tym tygodniu skupimy się natomiast na programach poruszających aspekty techniczne. Na tym właśnie w głównej mierze – choć nie tylko – koncentrują się materiały na kanale OFFmaster ONline, który prowadzi Wiktor Obrok.
Na początku warto opowiedzieć trochę o twórcy kanału – należy podkreślić, że Wiktor nie jest pierwszym lepszym amatorem, który filmem zajmuje się wyłącznie hobbystyczne. Prowadzi on bowiem profesjonalne warsztaty filmowe OFFmaster, odbywające się w krakowskim Multilabie. Miały one już trzynaście edycji, a ich współprowadzącymi byli między innymi Marcin Ziębiński czy Staszkiem Mąderkiem. Sam dwukrotnie miałem okazję w nich uczestniczyć i niemal rozsadziła mi głowę ilość przekazywanej tam wiedzy. Wiktor współpracował także przy plenerach festiwalu Film Spring Open tworzonym przez słynnego polskiego operatora Sławomira Idziaka, gdzie był jednym z prowadzących grupy warsztatowe. Dlatego osobiście mogę poświadczyć o wysokim poziomie przekazywanej przez niego wiedzy i dam sobie rękę uciąć, że Wy także bylibyście zadowoleni.
OFFmaster ONline to kanał, którego główną treścią są podcasty, prowadzone przez Wiktora albo samodzielnie, albo z zaproszonymi gośćmi. Tym razem nie mamy do czynienia z konkretnymi playlistami zatem postanowiłem po prostu podzielić się z Wami trzema filmami, które szczególnie przypadły mi do gustu i które uważam za najbardziej wartościowe. Na pierwszy ogień niech pójdzie film dotyczący książek dla filmowców.
Wiktor postanowił w nim podzielić się swoimi doświadczeniami dotyczącymi książek na temat tworzenia filmów, z którymi zetknął się w przeszłości. Prowadzący opowiada o publikacjach skupiających się tak na zagadnieniach operatorskich, jak i tych mówiących o pisaniu scenariuszy czy reżyserowaniu aktorów. Nie omija również klasyków opowiadających o języku filmu, takich jak choćby Film Art Davida Bordwella i Kristin Thompson. Jednak wśród ponad dwudziestu książek, które opisuje, znalazły się także takie, przed którymi ostrzega, na przykład z powodu ich nieaktualności. Materiał ten jest zdecydowanie wart uwagi i podejrzewam, że trudno o znalezienie w polskim Internecie podobnego kompendium wiedzy o książkach dla filmowców. Może okazać się on szczególnie pomocny w nadchodzącym okresie świątecznym, bo jest tam z pewnością wiele pozycji, które miło byłoby odnaleźć pod choinką.
Drugi materiał, który wybrałem jest szkoleniem z rigowania kamery, czyli, jak głosi opis, „zwiększania jej możliwości poprzez dołączanie akcesoriów w formie modułów przy pomocy odpowiednich uchwytów i mocowań”. W filmie tym Wiktor przedstawia wady i zalety rozmaitych konfiguracji akcesoriów do nagrywania „z ręki”. Wskazuje on zarazem opcje dla bardziej doświadczonych filmowców, którzy mają już pewien budżet do przeznaczenia na taki sprzęt, jak i dla początkujących, którzy posiadają mniej doświadczenia i funduszy. Opisuje też, jakie rozwiązania sprawdzają się w pracy filmowca, a jakie mają za zadanie tylko dobrze wyglądać, co paradoksalnie także ma znaczenie.
https://www.youtube.com/watch?v=fksZhy6rL6Q&
Trzeci materiał poświęcony jest kolorkorekcji, a Wiktor rozmawia w nim z Michałem Środkiem, który zawodowo zajmuje się właśnie kolorowaniem filmów. Razem próbują wytłumaczyć, na czym w ogóle polega praca kolorysty i kto może nim zostać. Rozmawiają o różnicach w kolorach rejestrowanych przez sprzęt różnych producentów czy w różnych cenach i o tym, czy do kolorkorekcji lepiej stosować Adobe Premiere Pro czy może Da Vinci Resolve.
Wydaje mi się, że wszystkie trzy materiały bronią się merytoryką swojej zawartości, jednak jeśli ktoś wciąż ma wątpliwości co do solidności tej dawki wiedzy oferowanej przez kanał OFFmaster ONline lub po prostu chce dowiedzieć się więcej na temat jego genezy, bądź jego twórcy, to zapraszam do rozmowy, którą przeprowadziłem z Wiktorem. Okazała się ona na tyle długa, że postanowiłem opublikować ją w formie osobnego artykułu, który pojawi się jeszcze w tym tygodniu. Zapraszam zatem do śledzenia rubryki CineTube i polecam zapoznać się z innymi materiałami na kanale OFFmaster ONline – nie tylko te, które wymieniłem, są warte polecenia. Polecam również zajrzeć na facebookowy fanpage warsztatów OFFmaster, od których to wszystko się zaczęło.
Oskar Wadowski
Korekta: Joanna Dołęga