Filmowe romanse [ARTYKUŁ] Kiedy pożądanie nie zna wieku
Wiele filmowych romansów na stałe przeszło do klasyki kina. To jeden z tematów, który nieprzerwanie budzi zainteresowanie twórców, jak i odbiorców. Nie jest tajemnicą, że im więcej dzieli bohaterów, tym film ogląda się chętniej. Jednym z wielu czynników, tworzącym przepaść między kochankami może być wiek.
LOLITA (1962) oraz (1997)
Jeśli miałabym wskazać tylko jedną pozycję, która bez wątpienia powinna znaleźć się na tej liście jest to bezkonkurencyjnie Lolita. Powieść napisana przez Vladimira Nabokova, opublikowana w 1955 roku, od wielu lat jest inspiracją, dla filmowców.
Profesor Humbert Humbert to czterdziestoletni mężczyzna, który we wczesnej młodości doświadczył ogromnej straty. Mężczyzna przez całe życie szuka utraconej miłości wśród innych, bardzo młodych dziewczyn, które nazywa nimfetkami. Pewnego dnia, kiedy profesor ogląda pokój do wynajęcia w ogrodzie dostrzega córkę właścicielki domu, która natychmiast staje się jego obsesją.
Lolita doczekała się dwóch adaptacji. W 1962 roku przeniósł ją na ekran Stanley Kubrick, a w 1997 roku Adrian Lyne.
Najlepiej jest obejrzeć oba filmy. Nie dlatego, aby zdecydować, który jest lepszy, ale dla porównania i poznania różnych stylów, przedstawienia historii. Lolita Kubricka jest bardziej subtelna i zostawia większe pole do interpretacji. Film, mimo sześćdziesięciu lat od premiery w dalszym ciągu urzeka widza.
Adrian Lyne, twórca wersji z 1997 roku ma na swoim koncie, również takie produkcje jak
9 ½ tygodnia oraz Fatalne zauroczenie. Reżyser, który nie boi się kontrowersji w swoich filmach a wykreowany przez niego wizerunek bohaterki, na stałe zapisał się w popkulturze i po dziś dzień, ma wiele naśladowczyń. Kuse kwieciste sukienki, warkoczyki, czerwone usta, zdecydowanie za mocne, jak dla czternastolatki i duże, czerwone okulary w kształcie serca.
Lolita z 1997 roku jest bardziej odważana i bezpośrednia od poprzedniczki.
KOCHANEK (1992)
Akcja rozgrywa się pod koniec lat 20 XX wieku w Wietnamie. Młoda francuzka poznaje trzydziestoletniego, bogatego chińczyka. Bohaterowie ulegają wzajemnej fascynacji i wdają się w romans. W ponurym, hotelowym pokoju uczennica szkoły z internatem odkrywa przyjemność płynącą z seksu.
Od początku widz ma świadomość, że ten związek nie ma prawa przetrwać i obserwuje ich ostatnie chwile wspólnej egzystencji. Obskurny pokój w podłej dzielnicy to jedyne miejsce, gdzie mogą być razem.
Film zawiera kilka bardzo odważnych scen, które są kontrastem dla malowniczych krajobrazów.
ELEGIA (2008)
Profesor uniwersytecki wiąże się z jedną ze swoich studentek. Piękna kobieta jest oczarowana obyciem wykładowcy oraz jego znajomością kultury i sztuki. David jest mężczyzną po rozwodzie będącym w intymnej relacji z inną kobietą. Jak do tej pory unikał zobowiązań i trudno mu w pełni zaangażować się w relacje z młodą hiszpanką. Consuela jest bardzo atrakcyjna i zwraca uwagę mężczyzn, co budzi zazdrość w Davidzie. Para rozstaje się. Po jakimś czasie Consuela ponownie pojawia się w życiu byłego kochanka i prosi go o wykonanie pewnych zdjęć.
Elegia to historia o tym, że nawet kiedy kończy się związek między dwojgiem ludzi pozostaje zaufanie, przywiązanie czy troska. Studentka mimo upływu czasu, wciąż czuje się bezpieczna przy Davidzie i może mu się zwierzyć z wielu bardzo intymnych spraw.
LEKTOR (2008)
Główny bohater Michael poznaje starszą od siebie Hannę, kiedy ta pomaga mu na ulicy. Po pewnym czasie chłopak wraca do mieszkania nieznajomej, aby jej podziękować. Hanna jest pierwszą kochanką nastolatka. Spotykają się u kobiety w domu, a kiedy leżą nadzy w łóżku po miłosnych uniesieniach kobieta prosi Michaela, aby czytał jej książki. Jedną z lektur jest Dama z pieskiem Czechowa.
Letni romans musi się skończyć. Michael już jako student prawa ponownie widzi Hannę, kiedy ta wraz z innymi kobietami zostaje oskarżona o zbrodnie przeciwko Żydom. W ten sposób mężczyzna dowiaduje się, że jego młodzieńcza miłość, w czasie II wojny światowej, była strażniczką w obozie koncentracyjnym. Wtedy jeszcze nie ma pojęcia, jaki wpływ na jego dalsze życie, będzie miało ponowne spotkanie dawnej kochanki.
Romans może być zarówno główną osią fabularną filmu, ale także pretekstem do zadania trudnych pytań lub czynnikiem sprawczym napędzającym dalszy rozwój akcji. Fascynacja, relacja erotyczna, związek. Temat jest bardzo szeroki i z pewnością powstało jeszcze wiele filmów, gdzie bohaterów dzieli znaczna różnica wieku. Są to zarówno dzieła należące do klasyki, jak i nowsze produkcje. Jeśli kogoś szczególnie zaciekawił ten wątek, na pewno znajdzie jeszcze wiele ciekawych pozycji. Jest to motyw, który bardzo trudno wyczerpać.